Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Psykologi II
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Psykologi II
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Psykologi II
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Psykologi II
  3. Kursplan

Psykologi II
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2023-01-15)

Kurskod: PS1040

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-01-05. Giltig från och med 2022-08-29. Ersätts av: PS1041 - Psykologi II.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Psykologi (PSA)

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 75%, Naturvetenskapliga området 25%

Huvudområde: Psykologi

VFU-andel: -

Engelsk titel: Psychology II

Diarienummer: U2022-242-30

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs på distans utan sammankomster.

Fördjupningsnivå

G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav









Grundläggande behörighet samt minst en av följande kurser Psykologi I 30 hp Pedagogisk psykologi I, 30 hp eller motsvarande ska vara avklarade.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda tidigare erhållna kunskaper i grundläggande psykologisk teori, statistik och metod, och därmed ge studenten de redskap som krävs för att genomföra enklare vetenskapligt baserade studier där psykologiska teorier appliceras. Kursen avser att ge övning i ett kritiskt förhållningssätt till teorier och i att kunna applicera detta i experimentella sammanhang, såväl i laboratorie- som i tillämpade situationer, liksom i att kunna utvärdera resultatet.

Innehåll

Studier av biologisk psykologi, rättspsykologi, utvecklingspsykologi, och grundläggande metodologi och statistisk analys inom ämnet psykologi.

Moment 1: Kvantitativ forskningsmetodik och statistik, 7,5 hp
Momentet behandlar psykologiska grundläggande forskningsdesigner, analysmetoder, och olika datainsamlingstekniker. Forskningsmetodiken fokuserar på experimentella och icke-experimentella forskningsmetoders interna respektive externa validitet, och på mätningars begreppsvaliditet och reliabilitet. Även tvärsnittsundersökningar och tekniker för att erhålla representativa urval belyses. I statistikdelen av momentet introduceras grundläggande uni- och bivariata analyser avseende både deskriptiv statistik (skoltyper, centralmått, spridningsmått, effektstorlek, tabeller och  diagram) och inferentiell statistik (konfidensintervall, signifikansprövning av medelvärdesskillnader och korrelationer).
 
Moment 2: Biologisk psykologi 7,5 hp
I momentet studeras hjärnans anatomi, nervcellernas funktion och hjärnans utveckling. Vidare kommer olika metoder för att mäta hjärnans funktion att presenteras med fokus på hjärnavbildningsmetoder. Momentet behandlar hjärnans basala funktioner såsom perception och motorik men framförallt högre kognitiva funktioner t.ex. minne, språk och kognitiv kontroll. Ett annat fokus är hjärnans funktion vid emotionella processer, t.ex. rädsla, motivation och social interaktion. Vidare ges en översikt över hjärnans sjukdomar.

Moment 3: Rättspsykologiska områden 7,5 hp
Momentet ger en översikt över rättspsykologiska kunskapsområden. Under kursen introduceras områden som vittnesmål, lögndetektion, gärningsmannaprofilering, utredande intervjuer/förhör, bevisvärdering, bedömningar och beslutsfattande i rättssammanhang.

Moment 4: Utvecklingspsykologi 7,5 hp
Momentet ger en grundlig översikt över psykosocial, biosocial och kognitiv utveckling i ett livslångt perspektiv. Normalutveckling men även avvikelser från denna diskuteras. Vidare redogörs för olika utvecklingspsykologisk forskning och forskningsmetoder. Genus, ärftlighet och miljö hör till teman som berörs inom ovan nämnda områden.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • 1. kunna redogöra både för skillnaden mellan experimentella, kvasi-experimentella och icke- experimentella undersökningsdesigner, och för skillnaden mellan mellanindividsdesigner och inom individsdesigner
  • 2. kunna förklara hur hot mot intern validitet i experimentella undersökningar kan hanteras genom randomisering, matchning och motbalansering
  • 3. kunna redogöra för grundläggande deskriptiv och inferentiell statistik samt dess underliggande principer
  • 4. kunna förklara skillnaden mellan effektstorlek/sambandsstyrka och signifikans
  • 5. kunna redogöra för hur originalartiklar inom psykologi är disponerade, samt kunna redogöra för innehållet i en originalartikels olika delar
  • 6. kunna beskriva hjärnans, nervcellens, och centrala nervsystemets struktur och funktion
  • 7. kunna redogöra för grundläggande biologi bakom basala funktioner (såsom perception och motorik), bakom högre neurokognitiva funktioner (t.ex. minne, språk och kognitiv kontroll), samt bakom affektiva funktioner (t.ex. rädsla, motivation och social interaktion)
  • 8. kunna diskutera några av de sjukdomar som kan drabba hjärnan
  • 9. kunna redogöra för olika forskningsmetoder som kan användas för att studera kursens olika delområden
  • 10. på en grundläggande nivå kunna redogöra för olika psykologiska inriktningar, teorier eller forskningsmetoder
  • 11. kunna redogöra för rättspsykologins grunder
  • 12. kunna relatera kunskap inom psykologi, och rättspsykologi till nya  situationer eller fenomen.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • 13. för en given originalartikel kunna utläsa och redogöra för hypoteser, undersökningsdesign, samt metoder för datainsamling, urval och analys
  • 14. kunna söka på ett effektivt sätt i högskolebibliotekets digitala artikeldatabaser och kunna hitta litteratur som behandlar aktuell forskning med anknytning till ett visst psykologiskt problemområde
  • 15. med hjälp av statistikprogram kunna utföra adekvata (univariata och bivariata) deskriptiva och inferentiella analyser av befintliga data utifrån en given frågeställning
  • 16. kunna rapportera resultatet av parametriska tester (t ex t-tester och korrelationstester) på  ett  adekvat sätt
  • 17. på ett vetenskapligt förankrat sätt kunna analysera och diskutera relationen mellan teori och empiri inom kursens olika ämnesteoretiska områden
  • 18. kunna kommunicera kunskap inom kursens olika delområden
  • 19. kunna självständigt identifiera och formulera problem samt lösa dessa genom kunskap inom kursens olika delområden
  • 20. utifrån ett vetenskapligt synsätt kunna resonera om och förhålla sig kritiskt till psykologiska och mer specifikt rättspsykologiska utsagor.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången  kurs ska studenten

  • 21. kunna avgränsa och värdera vetenskapliga frågeställningar, samt kunna göra en kritisk granskning av vetenskapliga rapporter och forskningsresultat liksom kunna bedöma i vilken utsträckning en psykologisk undersökning överensstämmer med etiska riktlinjer
  • 22. kunna göra kritiska bedömningar av vetenskaplig information rörande kursens olika delområden
  • 23. kunna visa insikt i och  kunskap om relevanta genusaspekter inom kursens olika delområden.

Genomförande

Kursen ges som nätbaserad kurs utan fysiska träffar. Undervisningen sker genom föreläsningar i olika form, grupparbeten samt individuella arbeten. Teoretiska studier varvas med praktiska övningar som utförs både enskilt och i grupp. Viss del av undervisningen kan ges som tidsbestämda undervisningsmoment. Examination kommer i regel att  hållas vid  fastlagda tidpunkter, och dessa tider anges i kursens schema vid kursstart.

Det krävs tillgång till en PC eller Mac-dator för att kunna ta del av den nätbaserade undervisningen. Vidare krävs webbkamera och headset, eller hörlurar och mikrofon.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov l (l,5 hp) Kvantitativ forskningsmetodik och statistik 1.
Enskild skriftlig inlämningsuppgift. Lärandemål 1, 5, 13, 14 och 21 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (2 hp) Kvantitativ forskningsmetodik och statistik 2.
Enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 1,2, 13, 14 och 21 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (4 hp) Kvantitativ forskningsmetodik och statistik 3.
Enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 3-4, och 15-16 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 4 (7,5 hp) Biologisk psykologi.
Enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 6-9, 17-18 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 5 (2,5 hp) Rättspsykologiska områden l.
Skriftlig uppgift som genomförs i grupp. Lärandemål l 0-12 och 20 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 6 (5 hp) Rättspsykologiska områden 2.
Enskild skriftlig tentamen. Lärandemål l 0-12, 20 och 22-23 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 7 (l hp) Utvecklingspsykologi l.
Gruppvis skriftlig inlämningsuppgift. Examinator kan besluta om enskild inlämning. Lärandemål 9, 17-19, 22 och 23 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 8 (l,5 hp)Utvecklingspsykologi 2.
Gruppvis skriftlig inlämningsuppgift. Examinator kan besluta om enskild inlämning. Lärandemål 9, 17-19, 22 och 23 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 9 (5 hp) Utvecklingspsykologi 3.
Enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 9, 12, 17-19 och 22 och 23 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på minst tre av de fem delproven 2, 3, 4, 6 och 9.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-01-05. Giltig från och med 2022-08-29. Ersätts av: PS1041 - Psykologi II.

Revideringar

2022-09-07
Revidering av litteratur.
Revidering giltig från och med 2023-01-16.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (I) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Goodwin, C James & Goodwin, Kerri A (2018), Research in psychology: methods and design. 8 upplagan. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc (480 s).

  • Navarro, Danielle J, Foxcroft, David R (2019), Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. http://www.learnstatswithjamovi.com Anmärkning: DOI: 10.24384/hgc3-7p15 (Kostnadsfri pdf-bok).

  • Vetenskapsrådet (2017), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (82 s). http://vr.se

  • Artiklar motsvarande 50 sidor tillkommer.

Moment 2

  • Banich Marie T., Compton Rebecca J (2018), Cognitive Neuroscience. Cambridge University Press (672 s).

  • Artiklar om ca 300 sidor tillkommer.

Moment 3

  • Granhag, Pär Anders (2010), Forensic psychology in context: Nordic and international approaches. Cullompton: Willan Publ (352 s).

  • Vetenskapliga artiklar omfattande ca 120 sidor tillkommer.

Moment 4

  • Stassen-Berger, Kathleen (2020), The developing person through the life span. 11 upplagan. New York: Worth Publishers (960 s).

  • Artiklar motsvarande 200 sidor kan tillkomma.

Senaste version
Tidigare version (till 2023-01-15)
Kortadress: www.hkr.se/kps1040

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025